استاندارد ONViF چیست و چگونه کار می کند؟

Onvif چیست و چگونه کار می‌کند؟

ONVIF یک پروتکل استاندارد صنعتی در سراسر جهان است که در ارتباطات بین دوربین‌های تحت شبکه مورداستفاده قرار می‌گیرد. DVR ها، NVR ها و VMS ها. اکثر دستگاه‌های مدرن CCTV تحت شبکه با ONVIF سازگار هستند و از بعضی از پروفایل‌های آن استفاده می‌کنند.

این پروتکل در سال 2008 توسط شرکت‌های Axis ، Bosch ، SONY  پایه‌گذاری شد. امروزه ONVIF بیش از 500 عضو دارد و بیش از 5000 محصول سازگار با این استاندارد وجود دارند. اکثر دوربین‌های تحت شبکه موجود در بازار منطبق بر این استاندارد هستند.

قبل از معرفی پروتکل ONVIF، دوربین‌ها و ضبط کننده تصاویر که توسط شرکت‌های مختلف تولیدشده بودند توانایی برقراری ارتباط با یکدیگر را نداشتند. همین امر موجب می‌شد که مصرف‌کنندگان وادار به استفاده از محصولات یک برند به‌صورت انحصاری شوند و همین امر محدودیت بسیار زیادی ایجاد می کرد.

سیستم نظارت

اگر درگذشته از دوربین‌ها و NVR های یک برند خاص در شرکت استفاده‌شده باشد که از پروتکل ONVIF پشتیبانی می‌کنند، این آزادی عمل را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا بتواند در آینده از تمام دستگاه‌های سازگار با ONViF برای برطرف کردن نیازهای خود استفاده کنند.

ارتباطات بین دوربین‌های ONVIF

هنگامی‌که یک ضبط کننده تصاویر تحت شبکه (NVR) درخواست ارسال تصاویر باکیفیت بالا را برای یک دوربین تحت شبکه ارسال می‌کند، یک استاندارد متداول که توسط پروتکل ONVIF اجرا می‌شود، اجازه می‌دهد تا چنین دوربین‌هایی درخواست NVR را حتی اگر توسط برند تجاری دیگری تولیدشده باشد پاسخ دهد.

بنابراین دستورات استفاده‌شده توسط دوربین (PTZ (Pan Tilt Zoom، برای تغییر موقعیت خود و یا ارسال جریان ویدیویی Full HD همیشه یکسان هستند، مهم نیست که چه کسی تولیدکننده دوربین و یا سازنده نرم‌افزار VMS است.

Shaking Hand

یکپارچگی بین دوربین‌های IP و سیستم‌های ضبط و نظارت بسیار پرزحمت و هزینه‌بر است زیرا نیازمند زمان زیادی برای مطالعه پروتکل‌های اختصاصی چندین تولیدکننده و صرف زمان زیادی برای پیاده‌سازی است.

وضعیت شرکت‌های توسعه‌دهنده نرم‌افزارهای نظارتی را تصور کنید! توسعه‌دهندگان آن‌ها باید با تولیدکنندگان مختلف دوربین‌های تحت شبکه تماس گرفته و از آن‌ها درخواست کنند تا اسناد و مدارکی را برایشان ارسال کنند تا نشان‌دهنده شیوه برقراری ارتباط بین دوربین‌های IP باشد.

همان‌طور که در طول سال‌ها، تعداد تولیدکنندگان دوربین‌های دیجیتال افزایش یافته است، کار این توسعه‌دهندگان به‌طور قابل‌توجهی سخت تر شده و به روز رسانی های بیشتری برای دستگاه ها ارائه می شود، زیرا تولیدکنندگان محصولات جدیدی و متنوعی را به بازار عرضه می کنند.

مزایای استفاده از پروتکل ONVIF

ONVIF به تولیدکنندگان دوربین‌های IP و نرم‌افزار اجازه می‌دهد که از یک پروتکل یکسان استفاده کنند، بنابراین نیازی نیست تا در زمان ورود یک دوربین جدید و یا نرم‌افزار نظارتی جدید، کدها بازنویسی شود.

آیا پروتکل ONVIF تنها استاندارد موجود است؟

درواقع نه! PSIA یک استاندارد دیگر است که زودتر معرفی‌شده اما به دلیل اینکه پشتیبانی تولیدکنندگان قدرتمند را نداشته است، ONVIF بازار را در دست گرفته و در سراسر جهان توسط تولیدکنندگان دوربین‌های تحت شبکه و سیستم‌های نظارت تصویری مورداستفاده قرار می‌گیرد.

قابلیت‌های پروتکل ONVIF

هر سازنده پروتکل انحصاری خود را دارد که به شما اجازه می‌دهد تا باقابلیت‌های خاص آن تولیدکننده کارکنید، مانند دوربین‌های Fish Eye، تحلیلگرهای تصویر و بسیاری ویژگی‌های دیگر که به‌صورت خاص توسط استاندارد ONVIF پشتیبانی نمی‌شوند.

البته تمام دستگاه‌هایی که ادعای سازگاری با ONVIF دارند، طبق انتظار عمل نمی‌کنند و گاهی مشکلاتی ناشی از عدم سازگاری دستگاه‌ها با یکدیگر به وجود می‌آید.

ویژگی‌های پروتکل ONVIF

با توجه به نسخه‌ای از ONVIF که توسط تولیدکنندگان استفاده می‌شود قابلیت‌های متفاوتی در اختیار شما قرار می‌گیرد؛ مانند آلارم هشدار، تجزیه‌وتحلیل ویدیو، صدا و کنترل دوربین‌های PTZ.

نسخه‌های x.1 و 2.x از پروتکل وجود دارد، 1.x در حال حاضر بسیار قدیمی است و عملاً دیگر توسط بسیاری از تولیدکنندگان مورداستفاده قرار نمی‌گیرد.

نسخه فعلی دارای پروفایل‌های مختلفی است که نشان می‌دهد که پروتکل از چه قابلیت‌هایی پشتیبانی می‌کند، برای جزئیات بیشتر به لیست زیر مراجعه کنید:

پروفایل S : این پروفایل ابتدایی‌ترین و پایه‌ای‌ترین پروفایل ONVIF است و از استریم ویدیو از دوربین به دستگاه ضبط کننده تصاویر ویدیویی و یا سیستم نظارتی پشتیبانی می‌کند.

پروفایل G : از کنترل ذخیره‌سازی پشتیبانی می‌کند. برای شرایطی که دوربین شما تصاویر را روی کارت حافظه نگهداری می‌کند و VMS موجود در شبکه به اطلاعات ذخیره‌شده روی کارت حافظه نیاز داشته باشد، می‌توان از این پروفایل استفاده کرد.

پروفایل Q : این پروفایل به شما اجازه می‌دهد تا از طریق اسکن کردن شبکه دوربین‌های موجود را شناسایی کنید. همچنین به کمک حذف کردن پسوردهای پیش‌فرض و استاندارد، امنیت را افزایش می‌دهد.

پروفایل T : این پروفایل از کدک جدید H.265 پشتیبانی خواهد کرد.

انصراف از نظر
*