افزایش طول عمر باتری لپ تاپ

۱- تغییر تنظیمات Power Saving
اول از هر چیز شما باید در مورد سیستم مدیریت انرژی لپ تاپ خودتان اطلاعات داشته باشید. در صورتی که از لپ‌ تاپ‌ های ویندوزی استفاده می‌کنید این گزینه در قسمت Power Options قابل دسترسی است. شما می‌ توانید با جستجوی همین عبارت در منوی Start به راحتی Power Options را پیدا کنید. در لپ‌ تاپ‌ های اپل نیز این گزینه در مسیر System Preferences > Energy Saver قرار دارد. در صورتی که فکر می‌ کنید تنظیمات پیشفرض به صورتی انجام شده‌ اند که کمترین انرژی را مصرف کنند، سخت در اشتباهید. فقط با انجام برخی تغییرات ساده، می‌ توانید طول عمر باتری لپ تاپ خودتان را به شکل چشمگیری افزایش دهید.

۲- استفاده از حالت Battery Saver
زمانی که از باتری لپ تاپ خودتان استفاده می‌ کنید، در قسمت پایین صفحه نمایش می‌ توانید میزان باتری باقیمانده را ببینید. روی آن کلیک کنید و تمام تنظیمات مربوطه به Battery Saver را فعال کنید. با این کار ممکن است عملکرد لپ‌ تاپ به شکل چشمگیری ضعیف‌ تر شود اما اگر قصد ندارید کارهایی مثل اجرای بازی‌ های سنگین یا ادیت عکس و فیلم را انجام دهید، این موضوع هیچ مشکلی برای شما به وجود نمی‌ آورد.

۳- جدا کردن لوازم جانبی غیر ضروری
در زمان استفاده از باتری بهتر است تمامی وسایل جانبی غیر ضروری مثل هارد اکسترنال و وبکم را از لپ تاپ خودتان جدا کنید. حتی در صورتی که از وسیله جانبی استفاده نمی‌کنید، انرژی از طریق کابل به آن منتقل می‌ شود و باتری لپ تاپ شما زودتر خالی خواهد شد.

۴- قبل از تمام شدن باتری آن را شارژ کنید
قبل از تمام شدن باتری آن را شارژ کنید

خیلی از کاربران عقیده دارند باید باتری کاملا خالی شود تا بتوان آن را دوباره شارژ کرد اما این موضوع آسیب زیادی به باتری وارد می‌ کند. در صورت امکان هیچوقت اجازه ندهید که باتری لپ تاپ شما به زیر ۲۰ درصد برسد. استفاده از باتری با شارژ کم فشار زیادی به آن وارد می‌کند و باعث می‌شود ظرفیت شارژ آن در گذر زمان کاهش یابد.

۵- لپ تاپ را در معرض سرما و گرمای خیلی زیاد قرار ندهید
از لپ تاپ خودتان در محیط‌ هایی استفاده کنید که خیلی گرم یا سرد نیستند. دماهای خیلی گرم یا خیلی سرد باعث می‌ شود فشار زیادی به لپتاپ شما وارد شود و در مقابل باتری لپتاپ هم سریعتر خالی می‌شود. قرار گرفتن در معرض دمای خیلی بالا، علاوه بر خالی شدن سریعتر باتری، باعث می‌شود عمر مفید آن هم کاهش پیدا کند.

۶- استفاده از رم کافی
به گفته تولید کننده‌ های لپ تاپ یکی از روش‌ های افزایش طول عمر باتری لپ تاپ این است که بسته به فعالیت‌ هایی که با آن انجام می‌دهید، از رم کافی روی آن استفاده کنید. لپ تاپ شما در صورتی که بتواند اطلاعات را به جای هارد داخل رم ذخیره کند، حتما این کار را انجام می‌دهد. دسترسی به اطلاعات از روی رم خیلی سریعتر از هارد اتفاق می‌افتد و در عین حال باعث می‌شود که هارد شما هم کمتر فعالیت کند. این موضوع باعث افزایش طول عمر باتری لپ تاپ می‌شود.

۷- لپ تاپ را مستمرا به برق وصل نکنید
به هیچ عنوان لپ‌تاپ خودتان را مستمرا به برق وصل نکنید. لپ‌تاپ‌هایی که همیشه به برق متصل هستند سیکل شارژ کمتری را نسبت به لپ‌تاپ‌هایی تجربه می‌کنند که باتری آن‌ها به صورت مرتب خالی و دوباره شارژ می‌شود. نیازی نیست که باتری خودتان را همیشه به صورت کامل شارژ کنید بلکه بهتر است اجازه دهید باتری لپ‌تاپ سیکل شارژ کامل را تجربه کند.

۸- استفاده از ابزارهای نگهداری از باتری تولید کننده لپ تاپ
معمولا تولیدکننده‌های لپتاپ ابزارهای مختلفی را برای مانیتور باتری لپ تاپ خودشان ارائه می‌کنند. همچنین برخی از تولیدکننده‌ها ممکن است ابزارهای ثالثی را برای این کار توصیه کنند. شما می‌توانید از این ابزارها برای افزایش طول عمر باتری لپ تاپ خودتان استفاده کنید. برای مثال می‌توانید با کمک آن‌ها بفهمید که باتری شما تا چه میزان باید خالی و دوباره شارژ شود.

۹- استفاده از نرم‌افزارهای مانیتور باتری
شما می‌توانید از ابزارهای دیگری هم برای بررسی عمر باتری لپ تاپ خودتان استفاده کنید. از این ابزارها می‌ توانید بر روی تمامی لپ‌ تاپ‌ های موجود در بازار استفاده کنید. در صورتی که کاربر ویندوز هستید می‌توانید از برنامه‌ هایی مثل BatteryBar و BatteryCare استفاده کنید. برنامه‌ های BatteryDiag و Battery Health هم برای لپ‌تاپ‌ های مک کاربرد دارند. این برنامه‌ ها هیچ اختلالی در عملکرد لپ‌ تاپ شما ایجاد نمی‌ کنند اما با استفاده از آن‌ ها می‌ توانید طول عمر باتری لپ تاپ خودتان را بهبود ببخشید.

۱۰- کاهش روشنایی صفحه

بالا بودن روشنایی صفحه باعث می‌شود که عمر باتری به سرعت کاهش یابد. در صورتی که باتری لپ تاپ شما در حال خالی شدن است، فقط کافی است نور صفحه را کاهش دهید. البته در این کار زیاده‌روی نکنید و روشنایی را به اندازه‌ای کاهش دهید که روی بینایی شما تاثیر نگذارد. همچنین می‌ توانید روشنایی تطبیقی یا Adaptive Brightness را هم غیرفعال کنید و روشنایی صفحه را خودتان کنترل کنید.

۱۱- از داغ شدن باتری جلوگیری کنید
گرما بزرگترین دشمن عمر باتری لپ تاپ شما است. در صورتی که باتری بیش از اندازه داغ شود، طول عمر آن به شکل چشمگیری کاهش خواهد یافت. به همین خاطر هیچوقت اجازه ندهید که باتری میزان زیادی گرما را تحمل کند. مهم‌ترین نشانه برای اینکه باتری بیش از اندازه داغ شده است، Thermal Shutdown یا خاموشی به دلیل گرما است. در صورتی که Thermal Shutdown مرتبا اتفاق می‌افتد، بهتر است از سلامت لپ تاپ خودتان مطمئن شوید زیرا عمر باتری را به شدت کاهش می‌دهد و باید پس از مدتی به فکر یک باتری جدید باشید.

سخن نهایی
با رعایت نکات گفته شده در این مقاله می‌توانید عمر باتری خودتان را به شکل چشمگیری افزایش دهید تا بتوانید مدت بیشتری از آن استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که باتری هم مانند هر وسیله الکتریکی دیگری عمر مفید مشخصی دارد و پس از گذشت مدتی باید آن را تعویض کنید. با این وجود نکات ذکر شده در این مقاله به شما کمک می‌کنند که این عمر مفید را افزایش دهید.

 

انصراف از نظر
*